– Hadde det vært jeg som hadde opplevd alt det mine ansatte har opplevd, hadde jeg lagt meg i ei grøft og pustet i en papirpose. Men ikke de. Til tross for alt de har opplevd, kjemper de for å få en ny og bedre hverdag. Det imponerer, forteller Tonje Vestgård, eier og daglig leder av Mormors på Stokmarknes.
Tonje har flere ganger åpnet dørene til Mormors og tatt imot kandidater fra Furoria. Hun vet ikke mye om kandidatene når hun takker ja til et møte. Det er først i møtet hvor hun blir kjent med kandidatene at hun ser hvilke styrker de har og hvordan de kan passe inn i teamet på den populære cafeen.
– I møte med andre mennesker, tror jeg det er viktig å være raus og være forsiktig med å dømme ut fra førsteinntrykket. Alle har sin historie man bærer med seg. De som har flyktet fra krig, har opplevd noe som er helt hinsides og som de fleste av oss i Hadsel ikke kan sette oss inn i. Da tenker jeg det er ekstra viktig å se personer og deres styrker framfor nasjonalitet, språk eller utdanning. De skal jo bli hadselværinger. Da må vi sørge for at de trives og blir en del av samfunnet vårt, sier hun.
Glad i mennesker og deres historie
Tonje har alltid vært glad i mennesker. Hun har hørt historiene farmoren fortale om hennes opplevelser under krigen.
– Vi må tørre å stille spørsmål om hva mennesker har opplevd og bærer på. Så lenge man ikke har opplevd det samme som andre, vil man aldri forstå det helt. Men ved å spørre og høre historiene, kan man få et innblikk. Vi kan prøve å forstå og det blir enklere å skjønne hvordan folk har det – og hvordan vi kan hjelpe dem, sier hun.
Å bry seg om andre, er noe som også ligger i familien. Selv er hun utdannet førskole- og allmennlærer, og hennes hjerte har alltid banket litt ekstra for de elevene som ikke passet inn i den tradisjonelle boksen.
– Jeg vil bare at folk skal ha det bra. Og om det er noe jeg kan gjøre for at folk skal ha det fint, så vil jeg gjøre det, sier hun og forteller at det er en slik arbeidsplass og sted hun ønsker at Mormors skal være.
For å sørge for at teamet hennes skal trives, er det viktig at de ansatte har det bra. Derfor prøver Tonje å gjøre små ting i og utenfor arbeidstid med teamet sitt.
– Vi er liksom en familie her på Mormors. Derfor sier jeg at mine ansatte kan ta med seg venner eller familie når vi skal gjøre noe. Og både venner og familie er velkomne til å stikke innom å si hei på Mormors også, sier hun.
(saken fortsetter under bildene)
Rom for utvikling
Å skape en arbeidsplass hvor alle, uansett bakgrunn, språk eller erfaring, kan trives, har hun åpenbart lyktes med.
– Når jeg ser på teamet mitt på Mormors. Så ser jeg hvor gode de er med hverandre. De spiller hverandre god, har en positiv vibe og en gjensidig respekt. Jeg ser også hvor godt de tar vare på og bryr seg oppriktig om kundene våre, sier hun.
Alle ansatte på mormors har ansvar for ulike oppgaver. Men alle skal kunne alt og steppe inn der det er behov. Å lære seg alt, tar et halvt års tid. Det kan være utfordrende, særlig for de som har kommet inn på Mormors gjennom språkpraksisen hos Furoria.
– Det vil jo være en periode hvor språk kan være en utfordring. Samtidig er det å bruke språket i dagligdagse samtaler den beste måten å beherske et språk på. Jeg vet Gregory er veldig opptatt av å lære seg nye ord. Når en kunde sier et ord han ikke skjønner, så spør han hva det betyr slik at han kan ta det i bruk, sier hun.
En skummel start
Karina Vladimyrova kom til Norge fra Ukraina i september 2022. Etter seks måneder på mottak kom hun til Hadsel. Og etter hvert skulle hun via Furoria ut i språkpraksis på Mormors. Her lager hun kaffe, lager mat, serverer og hjelper til der hun kan.
– Jeg husker jeg syntes det var utrolig skummelt å snakke norsk med kunder. Det tok vel 4-5 måneder hvor jeg hovedsakelig snakket engelsk. Men nå går det mye bedre. Faktisk er jeg nå kommet opp på B1-nivå på norsk, forteller hun stolt. B1-nivå betyr at du kan forstå og snakke i emner man ofte møter i forbindelse med arbeid, skole og fritid – og dermed klare å gjøre seg forstått i de fleste situasjoner.
Karina har utdannelse innen internasjonal administrasjon fra Ukraina. Til tross for at hun har høy utdanning, syntes hun likevel det var skummelt å ta steget ut i arbeid i Norge.
– Alt er så annerledes i Norge. Jeg visste ikke hvordan noe fungerte og måtte hele tiden spørre. Heldigvis var det enkelt å spørre både Tonje og Malin på Furoria så da har det gått bra, sier hun.
Tonje har vært svært fornøyd med å få kandidater fra Furoria. Flere har også fungert så bra at de har fått tilbud om jobb. Det er Malin Kjelbergvik, jobbveileder hos Furoria, veldig fornøyd med.
– Vi er så glad og heldig som har et så godt forhold til Tonje og Mormors. Vi har mange som gjerne vil ut i servicebransjen. Mange kjenner også til Mormors og det er en café som har et veldig godt rykte. Både for god mat og drikke, men ikke minst for et godt og inkluderende arbeidsmiljø. Vi ser at mange av våre deltakere har vokst veldig på den tiden de har vært hos Mormors. For oss er det ingenting som er bedre enn når vi ser at deltakerne lykkes og samarbeidet vårt med bedriftene vokser, sier Malin.
Lurer du på om din bedrift kan være en mulig samarbeidsbedrift for Furoria? Ta kontakt, så tar vi en hyggelig og uforpliktende kaffeprat om hvordan det er å være smarbeidsbedrift med oss.